tisdag 31 juli 2012

Poffismen - mitt parti

Hur borde världen se ut? Vad är utopin. Jo det är nog de flesta överens om; ingen fattigdom, ekosystem i balans, en välmående jord, ekonomiska system som fungerar och mat och rent vatten till alla.

Varför är det ingen politiker som pratar om detta? Varför fortsätter vi "låtsas" som om jordens resurser är oändliga. En ekonomi kan ju inte bara växa, växa , växa i all oändlighet.

Vi behöver ett samfund som ser den större bilden, som vågar tänka och agera radikalt och för jordens och allas bästa. FN räcker inte. Nationella politiker tänker för kortsiktigt.

Ingen politiker vågar ta upp att dagens system inte är hållbart. Det är tabu att inte sätta ekonomiska intressen först. Men det är ju verkligen att bita sig själv i svansen! Ekonomin är ju inte välmående om inte jordens resurser tas om hand på ett hållbart sätt. Det är ju resurserna som är grunden för ekonomin och inte tvärt om.

Hur gör man om ett helt ekonomiskt system?!

Jag tror att samhället inte behöver bli fattigare för att konsumera mindre. Vi måste sälja mer tjänster istället för prylar, byteshandel? Och hållbarhetstänk i allt. Teknik kan lösa en stor del; se bara Solvatten, vilken briljant uppfinning som ger människor så mycket.

Om människor har rent vatten kommer så mycket annat på köpet. Flera familjer som jag träffat som har Solvatten upplever tex att flickor (framför allt) nu kan gå i skolan (istället för att vara sjuka eller hjälpa till hemma). Där har vi nyckeln till mycket!

Jag hoppas verkligen att man inte fortsätter blunda för det här. Det är ju bråttom! Sluta prata börja agera.

1 kommentar:

  1. I POFFISMEN finns mycket kloka tankar.Men så länge ekonomin styr den vida världen, kan jag inte se några större förändringar.Min önskan vore att vi som har allt tex god vattenförsörjning hjäls åt och skickar ner till tex Kenya så många solvattenväskor som behövs.Ska vi kanske starta en insamling?

    SvaraRadera