måndag 8 oktober 2012

Recept i ett nötskal

Jag lyckas aldrig följa ett recept. Recept är bara inspiration för mig, sedan hittar jag på själv vad som skulle vara gott.

Så här blev det idag; jag ville baka bröd. Kollar i skåpen vad som finns. Jo det borde funka. Jag har ju lite filmjölk så det borde bli bra.

Original recept:
Müsli
Dinkelmjöl
Jäst för bröd
Filmjölk
Salt

Min blandning:
Müsli
Dinkelmjöl
Jäst för söta degar
Sirap
Nötter
Morötter
Filmjölk + mjölk + vatten
Klick med smör

Börja blanda ingredienser. Ojdå filmjölken räckte inte. Äh jag blandar ut lite med mjölk och vatten det borde ju funka. Vilket tråkigt bröd föresten. Jag blandar i lite nötter, de e nyttigt. Och lite morötter, då blir brödet saftigt. Och sirap, för det va det ju i det förra brödet jag baka och det blev ju gott! Klickar i en smörklutt också, för det är det väll ofta i bröd.

Istället för att låta degen jäsa i ugnen som det står jäser jag det under bakfilt. Sedan jäser det i ugnen med förhoppningen att det ska bli extra fluffigt.

Vad blev nu resultatet? Makadamia nötter passar inte i bröd... Annars blev det helt ok. Hade nog lite för mycket jäst i.

Niklas gjorde en god grönsakssoppa att äta med brödet. Han läser dock aldrig recept utan kör bara på känsla. I det här fallet blev det 1-0 till Niklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar